Manuel Gearkasse

(tryk på hver af de små billeder for større gengivelse)

Problem symptomer for manuelle gearkasser!

  • Bilen går i gear, motoromdrejningerne stiger, men bilen køre ikke.
  • Bilen støjer og hyler som en gammel sporvogn.
  • Bilen går i gear men der sker ikke noget.
  • Bilen skratter ved gearskift.
  • Bilen springer ud af gear.
  • Bilen kan ikke gå i gear.

Kom forbi til en prøvekørsel og uforpligtigende vurdering af din bils manuelle gearkasse problem.

Er der behov for en længere prøvekørsel og dybere vurdering, koster denne 175,- kr + moms, ender prøvekørslen ud i en ordre, fratrækkes denne i bilens endelige regning.

En manuel gearkasse er en meget simpel konstruktion i forhold til samtlige andre gearkasse på markedet. Man skal dog ikke dermed tro, at den ikke stadig er en  kompleks konstruktion. Den findes i utrolig mange udgaver, og der er derfor stor forskel på hvordan den virker, og dermed er samme type fejl i to forsksellige biler ikke altid forårsaget af samme fejl inde i gearkassen.

Men som alle typer gearkasser er den manuelle også meget afhængig af korrekt smørring af olie, for lidt olie brænder gearkassen af, det vil sige gearhjulene ødelægges. Først bryder legeringen ned, og fortsætter man, smelter gearhjulene til sidst. Imod mange mekanikeres tro, så er det ikke lejerne der bryder ned først ved oliemangel, men derimod gearhjulene (læs også råd 1 under de 10 råd).

Myten om gearolien!

Spørger du din orignalforhandler, får du ofte en forklaring på din gearkasse er påfyldt en longlife gearolie, og er i et lukket system, og derfor ikke behøver at blive skiftet. Dette er en lettere fordrejning af sandheden.

Det er rigtig nok, der i dag findes en masse gode gearolier, der er fremstillet til at kunne holde bilens levetid. Men din gearkasse arbejder lige så hårdt som din motor. Der er minimum lige så mange bevægelige dele i den. Derfor vil der også altid af helt naturlige årsager blive slidt små fragmenter af, der så vil følge med olien rundt, og derved virke som en form for sandpapir, der så igen er med til at slide din gearkasse mere end normalt, og da en manuel gearkasse ikke er udstyret med oliefilter, men kun har en lille magnet til at samle fragmenterne op, kan det få katastrofale følger.

Dette problem bliver delvis løst ved at skifte gearolien en gang årligt eller ved 30.000km. Olieskiftet kan også afsløre, hvis der skulle være andre småskader, knækkede kanter på tandhjul, skader på grund af defekte synchromeschringe,  glimmer i olien og om olien evt. lugter lettere brændt m.m. Det behøver ikke  at være af betydning nu, men på længere sigt kan det gøre større skade, og man kan måske gribe en fejl i opløbet og spare penge i den sidste ende.

Prisen på olieskift på Manuelle gearkasser der kan gøres ret  hurtigt og billigt, i gennemsnit er der ca. 3 liter olie på en manuel gearkasse, og det tager ca 0,5time at skifte, det vil sige under 800,- + moms alt inkl.

Støjer din Manuelle Gearkasse!

Der er mange gearkasser i dag der ikke er videre stærkt konstrueret. Lejerne går ret tit i stykker, og nogle har vi set er slidt op allerede efter 30.000 km, Dette er ikke forårsaget af dårlig kvalitet af lejerne, men pga. underdimensionering. Her er det ikke olien der er årsagen, men bilens hestekræfter kontra bilens vægt.

Prisen på et lejeskift af starter  helt nede fra 4.000,- + moms + af/på montering og olie.

Skratter din bil ved gearskift!

En gearkasse er udstyret med synchromescher i hvert fremadgående gear, og  i visse typer også i bakgear. Disse har igennem årene fået skylden for næsten alle tænkelige problemer i gearkassen, da mange mekanikkere kender ordet, men reelt ikke ved hvad funktionen af dem er. Synchromeschen har til opgave at bremse gearhjulet ned, inden skiftemuffen sørger for at skifte til det næste gear og låser sig fast i det. Skratter gearkassen ved gearskift, kan synchromeschen være blevet for slidt, har man kørt med fejlen for længe, kan man yderligere have beskadiget både gearhjulet og skiftemuffen, og derfor skal alle 3 dele nu skiftes.

Springer din gearkasse ud af gear!

Er bilen begyndt at springe ud af gear mens du kører, betyder det som regel, at gribetænderne på skiftemuffe og på gearhjulet er blevet slidt flade, eller at du har en slidt skiftegaffel. Dette kan reddes på de fleste manuelle gearkasser, gearkassen skal dog afmonteres for at fikse problemet.

Visse gearkasser kan dog også laves uden at afmontere gearkassen. Springer din bil f.eks. ud af 5gear, er det en forhjulstrækker og har gearkassen et endedæksel, så kan dette som regel redes fra 3.500 – 4.500,- + moms alt inkl., selvfølgelig afhængig af bilen og typen på gearkassen.

Man kan næste få alle reservedele til alle manuelle gearkasser i dag, selvfølgelig med undtagelser. Det betyder, generelt set, kan alle fejl rettes, og man behøver ikke gå ud og investere i nye dyre gearkasser, som de autoriserede forhandlere som regel mener, er den eneste udvej.

kontakt os på tlf:  +45 46 15 12 66

BOS Transmissions A/S Snedkergangen 10-12 2690 Karlslunde | Tlf.: +45 46 15 12 66 | Fax: +45 46 15 14 66