Multitronic Gearkasse

(tryk på hver af de små billeder for større gengivelse)

Problem symptomer på Multitronic gearkasse:

  • Gearvælgeren sidder periodisk eller konstant fast i ”Park” funktion.
  • Motoromdrejningerne stiger og falder, uden bilen ændrer fart.
  • Bilens geardisplay blinker eller lyser helt rødt.
  • Bilen hugger ved igangsætning.
  • Bilen hyler under acceleration.


Priser på test og vurdering:

Ring og aftal en tid for en prøvekørsel og vurdering af din bil, for i alt: 500 + moms

Skal der Computertest på bilen, koster det i alt inkl kørsel og vurdering: 650 + moms

Kræver det mere, hvor vi  bruger en hel time på bilen inkl. computer, koster det i alt: 800 + moms

Fører overstående test til en direkte reparation hos os, og overstiger regningen 8.000,- + moms, vil beløbet på testen blive fratrukket i den endelige regning, så det indgår som en del af vores service til reparationen.


Problemstilling og løsninger!

Mange fejl  kan rettes på en Multitronic gearkasse, og endda til en fornuftig pris. Dog har VW-Audi gruppen valgt ikke at sælge en vigtig reservedel til gearkassen. Det drejer sig om den ene tromle der trækker kæden. Går denne i stykker, er der kun en udvej, og det er en fabrikrenoveret original ombytnings gearkasse. Denne kan BOS Transmissions A/S levere  til en væsentlig lavere pris end den du får oplyst hos VW-Audi forhandleren. Det er dog ikke så tit denne tromle går i stykker, og med reservedelslevering hver dag direkte fra VW/AUDI fabrikkerne i Tyskland, har vi altid samtlige reservedele på lager til at reparation af denne type gearkasse.

Læs også Multitronic reparationer

Historie og kort forklaring af Multitronic gearkasse.

Multitronic gearkassen har været en del af VW-gruppens produktlinie siden 1999 og er i bund og grund en CVT-gearkasse (Continuous Variable Transmission). Det vil sige, at det ikke er en almindelig automatgearkasse, styret af et ventilhus, olietryk osv. som vi kender den, men den giver stadig fornemmelsen af automatgear.

En CVT-gearkasse går også under navnet ”Milliongear”, da V-remmen i gearkassen bliver trukket mellem to splittede koniske tromler, som kan trækkes fra hinanden eller trykkes tættere sammen, hvilket resulterer i utrolig mange muligheder for gear-udvekslinger. VW´s Multitronic gearkasse har dog 2 meget væsentlige forskelle fra den konventionelle CVT gearkasse.

I stedet for den oprindelige konstruktion af den konventionelle CVT-gearkasse, som er virker ved hjælp af en V-rem af stål til at overføre kræfterne, bruger Multitronic gearkassen en stålkæde bestående af 1025 små plader linket sammen af 75 pinde, hvilket gør den næsten lige så fleksibel som den oprindelige V-rem. Denne kæde er dog meget stærkere, næsten 1/3 stærkere end V-remmen.

Den anden forskel er drejningsmoment-sensoren, der gør det muligt at variere trykket på kæden, så den hele tiden leverer det korrekte træk til de forskellige udvekslinger. Hvor V-rem´s-konstruktionen lægger et konstant maksimalt træk på remmen, hvilket bl.a. resulterer i dårligt brændstofforbrug og større slidtage på gearkassen, kan kædekonstruktionen med drejningsmoment-sensoren gøre både brændstofforbruget bedre, og slitagen mindre.

CVT-gearkassen var/er hovedsagligt brugt i biler med små motorer pga. den begrænsede kraftoverførsel via V-remmen, men nu hvor VW har udviklet Multitronic gearkassen, kan denne type gearkassekonstruktion bruges i biler med motorkraft som f.eks. Audi A6 3,0 V6 uden problemer.

En af de mere gennemførte fordele ved Mulitronic-konceptet er de 6 pre-programmerede udvekslinger, som giver oplevelsen af et 6gears manuelskift, hvis man føler trang til selv at skifte gear, meget i stil med VW-gruppens Tiptronic-gearkasse. Dog har Tiptronic-gearkassen kun fem gear i det manuelle skift, hvor denne har seks gear.

BOS Transmissions A/S Snedkergangen 10-12 2690 Karlslunde | Tlf.: +45 46 15 12 66 | Fax: +45 46 15 14 66