Olieskift på automatgear kan gøres på flere måder.

Ved et normalt helt alm. olieskift, skiftes der ca. 4 liter olie, det svare til ca. halvdelen af olien i gearkassen. Dette kan gøres såfremt bilen er blevet holdt ved lige, med jævne olieskifts mellemrum, og koster fra 1.500,- kr + moms og opefter. Har bilen ikke fået skiftet olien med jævne mellemrum, bør den flushes. Dette kan igen gøres på flere måder, man kan f.eks. skifte 8 liter olie, som der i gennemsnit er på en gearkasse, eller op imod 13 liter olie, så man overstiger mængden af olie. På denne måde får man skyllet systemet lidt mere igennem, og det koster fra 2.000,- + moms og opefter.
Til sidst har vi haft erfaringer med, at hvis olien er virkelig tyk og sort, og selvom 12 liter bliver brugt, så er olien stadig ikke helt ren. Det kommer sig af, hvis olien er meget sort og tyk, så klæber den sig til gearkassens indre, og når den nye olie så er påfyldt, blander den sig med denne, og på kort tid ødelægger den nye olie. Dette kan forhindres, ved at lade maskinen (set til høre) fortsætte sin gennemskylning, til den viser ren olie på indikatoren. Det kan dog være helt op imod 20 liter olie, der skal passeres igennem, før den er helt ren. Men står du med en bil, du gerne vil beholde i længere tid, er 4.000,- + moms måske også det værd at ofre på et olieskift.
ATX-2_large

 

Hvorfor skal olien skiftes?!

Et meget vigtigt element i funktionen af din gearkasse, er olien – olien både smører gearkassen og via tryk sørger for automatgearkassen kan skifte gear. Tager din bil mange omdrejninger inden den skifter, kan der være flere årsager, en af dem, kan være dårlig olie.
Mange værksteder, inklusiv de autoriserede, er af den overbevisning, at olien ikke behøver at blive skiftet, da det er et lukket system, og olierne i dag er så gode, at et olieskift ikke er nødvendigt. Dette er helt klart en forkert holdning og ikke en der bør lyttes efter.
Gearkassen arbejder fuldstændig lige så meget og hårdt som din motor gør, hvilket kan resultere i, at din olie bliver overophedet, også kaldt en oxideringsproces. Dvs. olien mister sin viskositet (sine smøreegenskaber.), og danner slam, som medfører nedbrud i din gearkasse, da olie nu ikke kan smøre korrekt. På grund af slammet der sætter sig i gearkassens filter og ventilhus, bliver gennemstrømningen af olien og funktionen af ventilerne blokeret. Ligeledes kan din gearkasse være utæt, og olien kan langsomt sive ud, så det næsten ikke er til at se at du mister den. Ved olieskift, vil du automatisk fange sådanne fejl, og måske endda kunne gribe et nedbrud af gearkassen i opløbet.
En anden fordel ved olieskift er også, at du kan se, om der er vand i den brugte olie. Vand er ligeledes en stor faktor for nedbrud af din gearkasse, og igen kan det måske gribes i opløbet, i stedet for efter gearkassen er nedbrudt.

Med olieskift kan du altså i mange tilfælde forhindre nedbrud af din gearkasse, og dermed noget som kan spare dig for flere tusinde kroner.

Anbefalings interval:

Vi anbefaler at køre du Taxa, budservice, servicevogne eller andre køretøjer, hvor du trækker tunge ting, har fyldt bilen med udstyr på 0,5-1 ton, så skal du have lavet et olieskift med 30.000 km mellemrum. Køre du mere almindelig kørsel af privatvogn, så skal du have lavet et olieskift for hver 50.000 km – Dette forlænger levetiden på din gearkasse væsentligt, og som sagt hjælper med at fange problemer i opstartsfasen i stedet for efter nedbruddet er sket. Et total flush af olie i gearkassen er ligeledes at anbefale ved hvert 100.000 km
(prisliste under opbygning)

BOS Transmissions A/S Snedkergangen 10-12 2690 Karlslunde | Tlf.: +45 46 15 12 66 | Fax: +45 46 15 14 66